Møde i udvalget d. 8. marts 2021

517. Status på Task Force-projektet i Afdeling for Børn og Familie (O)

Sagsnr.: 330-2020-156136             Dok.nr.: 330-2021-71833                                  Åbent
Kompetence: Børne- og Ungeudvalget
Beslutningstema
Børne- og Ungeudvalget orienteres om fremdrift og status for Task Force-projektet på Børne- og Familieområdet
Sagens indhold
Børne- og Ungeudvalget godkendte den 30. november 2020 en involveringsplan, som har til formål at sikre, at udvalget løbende orienteres omkring fremdrift og status for Task Force-projektet på Børne- og Familieområdet. Af involveringsplanen fremgår det, at der vil blive afrapporteret til udvalget kvartalsvis i marts, juni, september og december i perioden 2021-2023.
I tilknytning til arbejdet med udviklingsplanen har udvalget ønsket et særligt fokus på flere elementer. Task Force-projektet vil derfor tage udgangspunkt i fire spor:
1.    Implementering af udviklingsplan i samarbejde med Socialstyrelsen, der skal styrke det socialfaglige arbejde
2.    Kompetenceudvikling for medarbejdere og ledere
3.    Fokus på psykisk arbejdsmiljø og sagstal
4.    Bedre fysiske rammer for borgere og medarbejdere
Ad pkt. 1
Arbejdet med udviklingsplanen foregår i et samarbejde med Socialstyrelsen og med inddragelse af medarbejdere og ledere i Afdeling for Børn og Familie. Første udkast til udviklingsplanen blev drøftet med Socialstyrelsen den 7. januar 2021, og det forventes, at Socialstyrelsen godkender udviklingsplanen den 2. marts 2021. I tilknytning til udviklingsplanen er der udviklet et ledelsestilsyn, som understøtter konkrete målepunkter i sagsbehandlingen, så medarbejdere og ledere kan følge, om den faglige udvikling i sagsbehandlingen går den rigtige vej. Første måling vil ske i uge 9, og denne måling vil være baseline i forhold til fremtidige målinger.
Der er aftalt seks statusmøder med Socialstyrelsen i løbet af 2021 og 2022. Ankestyrelsen og VISO deltager hver anden gang, hvor de gennemgår 3-4 sager i forhold til kvalitet, lovmedholdelighed og systematik i sagsbehandlingen. Ankestyrelsen og VISO deltager første gang til mødet i juni måned 2021.
I det tværfaglige samarbejde med skoler og dagtilbud er der nedsat en tværfaglig arbejdsgruppe, som skal arbejde med etablering af tværfaglige mødefora i alle skoledistrikter med henblik på at tilgodese børn og unge med særlige behov, samt revidering af den nuværende handleguide i forhold til den professionelles ansvar og handlemuligheder, når et barns adfærd eller udvikling vækker faglig undren eller bekymring.
Ad pkt. 2
Der arbejdes på at få skabt en fælles kultur og en fælles faglig retning. Til at understøtte denne del udvikler Afdeling for Børn og Familie i øjeblikket et kompetencekatalog.
Kompetencekataloget skal være med til at understøtte, at medarbejdere og ledere arbejder hen imod et større helhedssyn og en mere koordineret forståelse. Det overordnede fokus er at få skabt en fælles kultur og faglig tilgang via forskellige kontinuerlige kursusmoduler som f.eks. 
·        Metoder og tilgange
·        Jura
·        Politikker
·        Leverandørnetværk og samarbejdspartnere
·        Økonomi og Data
·        TR og AMR
·        Den gode sagsbehandling
Kursusmodulerne vil være en blanding af interne og eksterne kurser og arrangementer. Socialstyrelsen udbyder bl.a. forskellige videns- og praksiskurser via deres Børnekatalog.
I 2019-2020 gennemgik alle medarbejdere kurset ”Bedre inddragelse af børn og unge i egen sag”. For at sikre implementeringen planlægges der brush up-kursus for nye og nuværende medarbejdere i efteråret 2021, og ligeledes skal alle medarbejdere på Socialstyrelsens praksiskursus ”Netværksinddragende metoder”, også i efteråret 2021.
Lederudviklingsforløb
Der planlægges lederudviklingsforløb med fokus på at opbygge et ledelsesteam, der arbejder effektivt sammen for at opnå organisationens mål og sikre tydelig retning for medarbejderne i forhold til den faglige udvikling. Lederteamet skal være med til at skabe overblik og fremdrift i arbejdet med de komplekse opgaver.
Ad pkt. 3
En væsentlig faktor i forhold til at styrke arbejdsmiljøet i Afdeling for Børn og Familie er ansættelse af et antal nye medarbejdere og ledere, der kan medvirke til, at der gives tid til den nødvendige udvikling i forhold til udviklingsplanen, reducere ophobning af opgaver og reducere sagstallet hos den enkelte rådgiver. Rekrutteringen af medarbejdere og ledere er igangsat med forventet ansættelse fra 1. april 2021.
Når sagsantallet for rådgiverne mindskes, vil det give mulighed for mere kvalificerede børnefaglige undersøgelser, herunder samarbejdet med familien og netværket samt ikke mindst, at der i langt højere grad sker rettidig opfølgning i sagerne.
Derudover arbejdes der med psykisk APV, som forventes gennemført i marts måned. Supervision er blevet obligatorisk for rådgiverne, og herudover er der etableret ekstraordinær supervision i børnegruppen. Der er et aftalebaseret forløb sammen med Arbejdstilsynet i forhold til arbejdsmiljøet i børnegruppen.
Der arbejdes endvidere med de generelle løn- og ansættelsesvilkår for afdelingens medarbejdere med henblik på at understøtte rekruttering og fastholdelse. Der er indgået en forhåndsaftale i efteråret 2020 for rådgiverne.
Ad pkt. 4
I et samarbejde mellem Center for Kommunale Ejendomme og Afdeling for Børn og Familie er der udarbejdet et forslag til ombygning og renovering af Torvegade 22-24-26. Udgangspunktet har været at skabe mere imødekommende og målrettede rammer for de forældre og børn, der kommer i afdelingen, samt at optimere de fysiske og psykiske arbejdsvilkår for medarbejdere og ledere.
I stueplanen på Torvegade 26, hvor hovedindgangen til Afdeling Børn og Familie findes, lægges der op til en omfattende ombygning. De nuværende rammer i lokalerne ved hovedindgangen virker meget lukket og stift, og Afdeling for Børn og Familie ønsker at forbedre disse rammer, så mødet med barnet og familien kan ske i et åbent, imødekommende og trygt miljø i øjenhøjde. Lokalerne i det nye foyer– og ankomstområde foreslås derfor ombygget, således at der bliver etableret et stort rum, som skal fungere som reception, venterum, legerum og stillerum. Der vil derudover stadig være de samme faciliteter som møde- og samtalerum i stueplanen. På de øvrige etager vil der være malerarbejde, udskiftning af linoleum på gulvene, renovering af toiletter og køkkener, samt lydisolering.
Det økonomiske overslag for ombygningen og renoveringen kommer til at beløbe sig op på ca. 4,035 mio. kr., idet ombygningen kræver større lydmæssige-, brand- og byggetekniske ændringer.
Retligt grundlag
Den kommunale styrelseslov.
Handlemuligheder
Børne- og Ungeudvalget kan tage status på projekt Task Force til orientering.
Vurdering
Det er administrationens vurdering, at arbejdet med Task Force-projektet er kommet godt i gang, og der er en god vilje til, at projektet lykkes, blandt medarbejdere, ledere og de involverede samarbejdspartnere
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Tværgående konsekvenser
Ingen bemærkninger.
Indstilling
Social- og Projektchefen indstiller,
1.    at Børne- og Ungeudvalget tager status på projekt Task Force til orientering
Beslutning i Børne- og Ungeudvalget den 8. marts 2021:
Fraværende: 
At 1 - Taget til orientering.
Udvalget sætter pris på den løbende status og dialog om Task Force-projektet og ønsker løbende orientering om eventuelle opmærksomhedspunkter ift. APV.
Udvalget får tilsendt udviklingsplanen til orientering samt eventuelt Socialtilsynets bemærkninger.
Byrådet får i kommende måned tilsendt orienteringsmail om status på Task Force-projektet.